MANTEL ZORGEN
  • Home
  • Oud
    • Vergrijzing
  • Mantelzorg
    • Belangenbehartiger
    • Clientondersteuner
    • Mantelzorgmakelaar
    • Respijtzorg
    • Overheid & Mantelzorg
  • De puzzel
    • Het Nederlandse Zorgstelsel >
      • Schema
      • Toegang tot zorg >
        • De zorgplicht van de verzekeraar
      • Zorgverzekeringswet
      • Wet Langdurige Zorg
      • Wet Maatschappelijke Ondersteuning
      • Verpleging & verzorging thuis
    • Gezondheid >
      • Beweging
      • Hulpmiddelen >
        • Hulpmiddelen kiezen
        • Vergoeding Hulpmiddelen
      • Medisch >
        • Casemanager Dementie
        • Geriater
        • Huisarts
        • Medicatie
        • Praktijkondersteuner
        • Wijkverpleegkundige
        • Zorg >
          • Zorg voor elkaar Breda
      • Vocht
      • Voeding >
        • Voedingsadvies
        • Ondervoeding bij ouderen
        • Ervaring uit de Praktijk
    • Welzijn >
      • Beweging
      • Ergernissen
      • Fun
      • Kleding & Schoenen
      • Psyche
      • Vakantie
      • Zorg voor elkaar Breda
    • Wonen >
      • Financien >
        • Curatele, bewind & mentorschap
        • Misbruik
        • Levenseinde wensen
      • Valrisico
      • De Auto >
        • Moeten ouderen blijven rijden?
      • Georganiseerd vervoer
      • Wandelen en fietsen
  • Contact
    • Verantwoording
    • Over

WELZIJN

Onder welzijn wordt een zekere mate van materiële en immateriële tevredenheid begrepen. Binnen het dagelijks leven heeft de term welzijn primair betrekking op de brede waaier van aspecten van de gezondheid. Dit wordt ook wel kwaliteit van leven genoemd, en duidt op een brede waardebepaling van het welzijn van individuen en gemeenschappen. Welzijn mag niet worden verward met welvaart (levensstandaard) die primair een financieel-economische inslag heeft. Tot de standaardindicatoren van welzijn behoren niet alleen materieel bezit en werkgelegenheid, maar ook de woonomgeving, lichamelijke en geestelijke gezondheid, onderwijs, recreatie en sociale contacten.

Dertien partijen hebben samengewerkt aan het VWS programma 'Langer Thuis' hetgeen resulteerde in een handreiking voor integrale zorg en ondersteuning in de wijk bij kwetsbare ouderen gepubliceerd in mei 2019. Het document bevat een zes-stappen plan, en een overzicht van de rollen en taken die handvatten kunnen bieden bij het organiseren van de zorg en ondersteuning aan kwetsbare thuiswonende ouderen.

Goede samenwerking tussen zorg- en hulpverleners in de wijk en mantelzorgers is belangrijk om problemen tijdig te signaleren en vervolgens de juiste hulp kunnen bieden. Dertien partijen, LHV, V&VN, InEen, NHG, KNGF, Laego, Patiëntenfederatie Nederland, ZN, VWS, Sociaal Werk Nederland, de VNG, KNMP en ActiZ, hebben daarom samengewerkt aan de publicatie. De handreiking is onderdeel van het VWS-programma Langer Thuis. Het 6-stappen plan voor integrale zorg vormt de kern van de handreiking. Het nieuwe, vereenvoudigde en geactualiseerde stappenplan beschrijft wat persoonsgerichte, proactieve en samenhangende zorg en ondersteuning voor thuiswonende kwetsbare ouderen betekent. Per stap worden instrumenten, werkwijzen en methodieken aangereikt die helpen om afspraken te maken over de invulling van de zorg.
Ook worden suggesties gedaan voor de verdeling van rollen en verantwoordelijkheden tussen de betrokken professionals en de kwetsbare oudere zelf.

In juli 2019 verscheen ook de handreiking samenwerking formele & informele zorg van Vilans. Voor het welzijn van ouderen in zorgorganisaties is een goede samenwerking met mantelzorgers, familie, vrienden en vrijwilligers belangrijk. Deze handreiking staat boordevol tips voor een gelijkwaardige samenwerking tussen mantelzorgers, netwerk, vrijwilligers en zorgmedewerkers. Medewerkers spelen een belangrijke rol in het verstevigen van de banden in de ‘driehoek’: familie en netwerk, vrijwilligers en zorgmedewerker. Door in gesprek te blijven over wensen, verwachtingen en grenzen leer je elkaar steeds beter kennen en begrijpen. Die wensen, verwachtingen en grenzen kunnen van elkaar verschillen. Door hier oog en oor voor te hebben en het gesprek hierover tijdig te voeren, kun je misverstanden voorkomen.

Beide handreikingen zijn te downloaden via de onderstaande pictogrammen.
Picture
Picture

Dit vinden de ouderen zelf
De ouderen van BeterOud hebben 6 aandachtspunten geformuleerd waar de signalering zich op moet richten en hoe de signalering er uit zou moeten zien.

1. Kijk niet alleen naar gezondheid van ouderen, maar naar alle levensdomeinen.
Signalering moet zich richten op het sociale, het fysieke, het psychische en het existentiële domein. Deze domein hangen samen, vermindering van het functioneren op het ene domein kan tot vergroting op een ander domein leiden. De benadering ‘positieve gezondheid’(Huber) sluit hier goed op aan. De ouderen van BeterOud vinden het meest belangrijke terrein om te signaleren: ‘meedoen’: heeft de oudere nog contacten, worden ze serieus genomen, kunnen ze met anderen leuke dingen doen, horen ze er nog bij, hebben ze nog interesse in de wereld om hen heen, doen ze nog zinvolle dingen?

2. Baken de doelgroep af, niet alle ouderen lopen risico.
Maak een voorselectie, bijvoorbeeld o.b.v. belangrijke levensmomenten en selecteer periodiek.

3. Beschrijf op welke wijze wordt gesignaleerd.
Zowel digitaal als via huisbezoek kan worden gesignaleerd: beschrijf waarom je voor een manier kiest. Heb je veel mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden in je populatie, kies dan niet voor digitaal.

4. Kies een benadering die past bij de doelgroep
Een goede introductie is belangrijk: iemand voelt zich misschien nog niet kwetsbaar, of is dat nog niet. De oudere moet dan nee kunnen zeggen. Belangrijk om informatie schriftelijk aan de oudere te verstrekken.

5. Maak gebruik van vertrouwde personen om met ouderen in contact te komen.
Sluit aan bij de leefwereld van de oudere en maak gebruik van vertrouwde personen. Bijvoorbeeld huisbezoek door de bekende POH, familie aanwezig laten zijn of laten helpen bij het invullen van een vragenlijst.

6. Laat het niet bij signaleren alleen.
Zorg voor een
vervolgstap indien nodig. De oudere beslist zelf of er een vervolgstap komt of niet, en hoe die eruit ziet.


Dit vindt het domein
Dertien landelijke organisaties uit het medisch-, zorg- en sociaal domein werkten aan deze handreiking. De kern van de handreiking bestaat uit zes stappen die in de praktijk nuttig blijken bij het leveren van persoonsgerichte, proactieve en samenhangende zorg en ondersteuning aan thuiswonende kwetsbare ouderen:

Uitgangspunten voor integrale zorg en begeleiding rond kwetsbare ouderen:


• Kwaliteit van leven
Mogelijkheden van behandeling en zorg worden zorgvuldig afgewogen tegen mogelijke nadelen, bijwerkingen en kwaliteit van leven. Belangrijk is om zich te realiseren dat kwaliteit van leven door ouderen verschillend wordt ingevuld en dat de invulling kan veranderen als de omstandigheden veranderen.
• Eigen regie
Goede zorg voor ouderen sluit zoveel mogelijk aan bij de wensen, behoeften, verwachtingen en mogelijkheden van ouderen.
• Participatie in de samenleving
Huisarts en verpleegkundige hebben oog voor de sociale omstandigheden en betrekken tijdig zo nodig welzijn/sociaal werk als paramedici.
• Cliëntgerichtheid en continuïteit
De oudere of diens vertegenwoordiger bepaalt zelf de doelen; betrokken hulpverleners pakken deze doelen gezamenlijk op.
• Teamwerk
De complexe problematiek vereist teamwork.
MANTEL ZORGEN is een initiatief van DE GEZELLIN® 2019-2020
  • Home
  • Oud
    • Vergrijzing
  • Mantelzorg
    • Belangenbehartiger
    • Clientondersteuner
    • Mantelzorgmakelaar
    • Respijtzorg
    • Overheid & Mantelzorg
  • De puzzel
    • Het Nederlandse Zorgstelsel >
      • Schema
      • Toegang tot zorg >
        • De zorgplicht van de verzekeraar
      • Zorgverzekeringswet
      • Wet Langdurige Zorg
      • Wet Maatschappelijke Ondersteuning
      • Verpleging & verzorging thuis
    • Gezondheid >
      • Beweging
      • Hulpmiddelen >
        • Hulpmiddelen kiezen
        • Vergoeding Hulpmiddelen
      • Medisch >
        • Casemanager Dementie
        • Geriater
        • Huisarts
        • Medicatie
        • Praktijkondersteuner
        • Wijkverpleegkundige
        • Zorg >
          • Zorg voor elkaar Breda
      • Vocht
      • Voeding >
        • Voedingsadvies
        • Ondervoeding bij ouderen
        • Ervaring uit de Praktijk
    • Welzijn >
      • Beweging
      • Ergernissen
      • Fun
      • Kleding & Schoenen
      • Psyche
      • Vakantie
      • Zorg voor elkaar Breda
    • Wonen >
      • Financien >
        • Curatele, bewind & mentorschap
        • Misbruik
        • Levenseinde wensen
      • Valrisico
      • De Auto >
        • Moeten ouderen blijven rijden?
      • Georganiseerd vervoer
      • Wandelen en fietsen
  • Contact
    • Verantwoording
    • Over