Wanneer er ondersteuning moet worden georganiseerd, stuit dit soms op weerstand. Ouders hebben altijd hun eigen boontjes gedopt, en nu beslissen de kinderen 'dat er iets moet gebeuren'. Omdat de kinderen beperkt zijn in hun tijd, gaat er een onbekende bemoeial over de vloer komen die de keukenkastjes opentrekt en van alles op de schop wil gaan gooien.
Beter is het om, wanneer de ouders nog vitaal zijn aan hen te vragen: 'Pap en mam, hoe stellen jullie je dat voor, het leven als oudere? Wat vinden jullie belangrijk en wat zouden jullie absoluut niet willen?' De vereniging voor mantelzorgers mantelzorg.nl heeft hiervoor een zogenaamde 'praatposter' ontwikkeld, 'Wandel er eens over'.
Als er meerdere kinderen zijn, kan er gespard worden over wie welke rol op zich wil nemen. Meestal worden de mantelzorgtaken dan verdeeld over de verschillende domeinen: financiën, huishouden, zorg & welzijn.
Er is tegenwoordig allerlei software omhanden om mantelzorgtaken te verdelen en te volgen. Grote medische thuiszorgorganisaties werken vaak met Caren Zorgt. Bij DE GEZELLIN maken wij gebruik van Cliendo. Er is een agendafunctie waar afspraken en bezoekjes in kunnen worden bijgehouden en er kunnen documenten geüpload worden: alle informatie op één voor alle betrokkenen goed toegankelijke plek, op een beveiligde server. Wanneer er een calamiteit is, hoeft het verzekeringspasje niet te worden gezocht want alles staat in het dossier.
Daarna kunt u op zoek naar verpleging & verzorging en ondersteuning thuis die bij u past. Informeer binnen het lokale netwerk waar u zorg & ondersteuning zoekt. Welke organisaties zijn er actief en waar heeft men goede ervaringen mee? Wordt er geluisterd en is men in staat zich aan te passen aan uw specifieke wensen?
Maar degene die het werkelijke verschil maakt bent u: de mantelzorger. Door uw inzet en toewijding heeft de zorgvrager rust; in alles wat van belang is om fijn oud te zijn is voorzien. En dat is bijzonder waardevol.